Nyílt és zárt forráskódú szofrverek
Projektelem címe: Nyílt és zárt forráskódú szoftverek különbségeinek ismertetése
Érintett tanulók: 11-12 évfolyam, 200 tanuló
Helyszín: 1211 Budapest, Táncsics M. u. 78 (Iskola)
Időpont: 2013. 10. 10. - 2014. 10. 10.
Cél
Szándékunk felkelteni a diákok érdeklődését, hogy alkalmazkodni tudjanak az őket körülvevő valósághoz, tudatos és felelős fogyasztói legyenek a társadalomnak. Az újfajta ismeretszerzési módszerek közvetetten fejlesztik diákjaink szociális, környezeti és vállalkozói kompetenciáit, alkalmazkodnak az életben alkalmazható egyszerű életviteli ismeretekhez és technikákhoz.
A világ számos országában léteznek kezdeményezések a nyílt forráskódú szoftverek széleskörű felhasználásának ösztönzésére, számos olyan nyílt forráskódú megoldás létezik, amelyek kifejezetten oktatási intézmények vagy akár a közszféra mindennapi menedzselését hivatottak támogatni. Ezen szoftverek segítségével az intézmények függetlenedhetnek a drága kereskedelmi alkalmazásoktól, azok szolgáltatóitól és – minimális költségek mellett – saját kezükbe vehetik a rendszerük irányítását.
Sikerkritériumok
Sikeres a projektelem, ha a diákokban sikerült felkelteni az érdeklődést a téma iránt, és több ismerettel, tapasztalattal rendelkeznek, mint a kezdetekkor. Sikeres a projekt, ha különböző csoportokban is képesek együttműködni, és a szabadon választott csoportok úgy alakulnak meg, hogy mindenki talál magának olyan feladatot, amit szívesen és ügyesen végez, és ezzel sikerélményhez juttatjuk a tanulókat.
Első előadásunk alkalmával, mikor is tisztáztuk a nyílt és zárt forráskódú szoftverek fogalmát, illetve a shareware, freeware szoftverek fogalmát, nagyon látványosan sikerült bemutatni a tanulóknak, hogy ők is nagyon sok nyílt kódú szoftvert használnak, egyrészt számítógépeiken, másrészt mobiljaikon. Ez elgondolkoztatta őket, s az is, hogy újabb és újabb mobiljaikon gyakorlatilag rendszeresen térnek át merőben más architektúrájú rendszerek használatára. Többen belelkesülve tették fel kérdéseiket linux operációs rendszerek telepítésével kapcsolatban.
A második előadást is látványosan tudtuk zárni azzal, hogy működés közben tudtak tesztelni csoportos munkában a tanulók különböző linux-disztribúciókat, s egy kis verseny keretében jól láthatóvá vált számukra, hogy gyakorlatilag bármilyen rendszerben hamar eltájékozódnak