Adu Vállalkozói Szakközép- és Szakiskola, Két Tanítási Nyelvű
Szakközépiskola és Gimnázium innovatív fejlesztése


TÁMOP3.1.4-12/1-2012-0228

Alkalomszerű mozgásos tevékenységek

Projektelem címe: Alkalomszerű mozgásos tevékenység

Érintett tanulók: 9-12. évfolyam, 200 tanuló

Helyszín: 1211 Budapest, Csepeli Sportpálya

Időpont: 2014. 05.03. - 2015. 03. 31.

 

Cél:

A környezeti nevelést, fenntarthatóságot szolgáló, környezettudatos tanórán kívüli tevékenység támogatásának ösztönzése, a tanulók egészségtudatosságra nevelése, a mozgás fontosságának hangsúlyozása.

 

Kötélhúzás

A sportrendezvényt a Csepel-pályán valósítottuk meg. A diákok egy közös bemelegítést követően több versenyszámban, sportágban is összemérték a tudásukat. A reggel 8 órai érkezést, majd a regisztrációt követően megkezdődtek a mozgásos programok.

11 db állomás volt, az osztályok pedig párban, forgószínpadszerűen, az összeset meglátogatták, és minden állomáson 15 percet töltöttek. Volt egy állandó kísérőjük, többnyire az osztályfőnökük, vagy valamelyik másik kolléga, akinél értékelő lap is volt.

A csapatokat igyekeztünk úgy kialakítani, hogy minden tanuló lehetőséghez jusson legalább egyszer. Volt, hogy lányok a lányok ellen, fiúk pedig a fiúk ellen mérkőztek meg, illetve a végére vegyes csapatokat is összeállítottunk. Többnyire a 2 érkező osztály diákjai versenyeztek egymás ellen, de megesett, hogy a létszámra, vagy nemre való tekintettel a 2 osztály fiataljait is vegyítettük egymással.

Csapatépítő programnak is kiváló volt ezen helyszín. Aki épp nem húzott kötelet, az buzdította a csapatát, illetve a kötélhúzás nemegyszer hozott nagyon komoly küzdelmet fiúk és lányok esetében egyaránt.

 

Pingpong

Évfolyam szerint az osztályok egymás között mérték össze tudásukat.

Osztályonként 5-5 főnek kellett jelentkezni, akik "forgózással" döntötték el, hogy kik játsszák a döntőt. Így csapatonként a legjobb 4 játékos közül került 2 játékos a döntőbe, akik az idő rövidsége miatt 1 nyert játszmával döntötték el a győztest. Ily módon egyéni győzteseket is tudtunk díjazni.

Az osztálytársak lelkesen buzdították a csapatukat.

 

 

 

 

Frizbifoci

A játékszabály ismertetése (2 perc), és gyakorlás (2 perc) után két osztály küzdött egymás ellen. A játék lényege, hogy a játékosok csapattársaiknak dobva eljuttassák a frizbit az ellenfél térfelének végére úgy, hogy a frizbit tartó játékos nem léphet a frizbivel, csak passzolhatja. Az ellenfél röptében megszerezheti a frizbit, ilyenkor jutalomból hármat léphet. Ha leesik, az ellenfélhez kerül a frizbi. A kilencedikesek általában nehezebben motiválhatók, mint a nagyobbak. A játékszabály elsőre bonyolultnak bizonyult, ezért módosítottunk a játék menetén.

A cél továbbra is a frizbi pálya szélére való eljuttatása volt, de akadályozó ellenfél nélkül, a két osztály csak a gyorsaságban mérte össze erejét. A csapatok egyes sorban felsorakoztak, és egymásnak adogatták át a frizbit. Aki a sor elején átadta, a sor végére futott. A lelkesnek bizonyuló osztályok ezután játszottak az eredeti szabály szerint. Általában nem az erő, és a csapat létszáma, hanem a pontosság és az összjáték számított.

 

Kidobós

Ezen az állomáson partizán kidobót játszottak a résztvevők. A csapatok alapvetően két kategóriába voltak sorolhatóak. Az első kategóriába azok tartoztak, ahol túlnyomó többségben voltak a lányok. Velük igen nehézkesen haladt a játék, hiányzott belőlük a versenyszellem. Ebben a kategóriában csupán 1-2 csapat tartozott. A másik része a csapatoknak nagyon ügyesen játszott, élvezettel, lendülettel. Sokszor az sem jelentett akadályt, ha lányok kerültek a fiúkkal szembe, sőt.

Eddig problémát jelentett az ilyen nagy létszámú rendezvényeken, hogy mindenki (vagy legalábbis a legtöbb diák) mozogjon. Ez a mostani rendezvényen megoldódott.

Sorverseny

Az eredeti terv szerint 2 feladatot kellett levezényelni ezen az állomáson. A kéz és láb összekötését, ami azt jelentette, hogy 4 gyereket kiválasztunk osztályonként, és az egyik kezét hozzákötjük a másik lábához és így tovább. Majd összekötve futniuk kellett egy kört, aki előbb beért, az nyert. A második feladat egy hagyományos töltögetős feladat volt. Mindenki kapott egy vödröt, benne 12 pohárnyi vízzel, és két műanyag poharat. A pohárral merni kellett a vödörből, futni egy kört, és egy nagy közös vödörbe visszaönteni. Amelyik csapatnak előbb elfogyott a vize, az nyert. Általában a gyerekek megértették a feladatot. Volt pár osztály, inkább a kisebbek, akik igen passzívan álltak a feladathoz, jellemzően a nagyobbak jobban élvezték.

 

Alkalomszerű mozgásos tevékenységek - Adu Vállalkozói Szakközép- és Szakiskola